maandag 18 april 2016



O = Onderdanig

“Zullen wij daarmee wachten totdat jij werkelijk weet wat onderdanig zijn inhoudt?” vraagt zij meteen.
“Ik denk dat ik dat wel weet, Mevrouw,” antwoord ik nogal stoer, waarop zij een wat geheimzinnige lach op haar gezicht krijgt.
Weer leunt zij voorover om met een hand over mijn wang te strelen. Zij zegt dat ik nog niet eens een kwart besef heb van ‘echt’ onderdanig zijn inhoudt. Ik sputter dat ik er al veel over gelezen heb, maar ook dat veegt zij onder tafel met een simpel handgebaar. Lezen is goed, maar ervaring is beter, is haar volgende opmerking, waarna zij verder gaat met een verschil tussen natuurlijke onderdanigheid en getrainde onderdanigheid. Ook vertelt zij het verschil tussen onderdanigheid en slaafsheid. Ik hang zowat aan haar lippen, want dit is informatie die ik dus niet op internet gevonden heb. Tenminste, in het begin luister ik aandachtig, maar gebiologeerd door haar stem, mis ik ruim de helft van wat zij te vertellen heeft. 

2 opmerkingen: